40% response rate – utopie nebo možná realita?

Mobilních zařízení každým rokem přibývá a ať už chceme nebo ne, reagovat na tento trend bude muset každý z nás. Hledání a soustřeďování informací se přesouvá od PC k´ mobilním zařízením, a to už jakémukoliv typu: chytré mobily, tablety, hodinky, čtečky, různé minipočítače atd. Nebude trvat dlouho a chytré přístroje se stanou součástí našeho každodenního života a rituálů. Nejen nositelná elektronika, ale i domácí spotřebiče, vozidla, příslušenství domu a kanceláří budou vyhledávat a pracovat s daty uživatele. Že je to sci-fi nebo nějaká bondovská utopie? Nikoliv, je to již nastupující realita a kdo ji podchytí zavčas, bude mít opravdu velkou konkurenční výhodu.

Ale vraťme se k dnešku, ve kterém se web nebo e-shop kohokoliv z nás neobejde alespoň bez responzivního designu. Prostě musíme být všichni minimálně mobile friendly. To, že je důležitý obsah, využití a diverzifikace sociálních médií a podpora právě nastupující generace technologií, které "nosíme" (hodinky, náramky, brýle, medicínské přístroje aj.), již většina marketérů, kteří se o trendy v oblasti digitálního marketingu zajímají, alespoň tuší. Kde ale začít?

A jak to vše nějak propojit s big daty a vším, co již my všichni máme? Řešení mohou být jednoduchá a cesta k ní nemusí vést jen skrze vytvoření účelové vysoce nákladné aplikace. Je potřeba plánovat tyto kroky tak, aby bylo vše co nejvíce plynulé, abychom nepřišli o stávající zákazníky (2/3 zákazníků opouští stávajícího dodavatele pro jeho lhostejnost k nim), ale přitom jsme se posunuli dopředu, před konkurenci. Správné oslovení zákazníka je dnes totiž již zcela nezbytné. Jak tedy na to?

Víte, že průměrný uživatel otevře jen 20% e-mailů a přečte si maximálně třetinu postů nebo tweetů, ale celých 98% si přečte textovou zprávu?

 Response rate srovnání

Řešení se tedy nabízí samo a je docela jednoduché, jen bývá možná neprávem opomenuto do komplexních řešení - tzv. digitální SMS marketing. Uživatelé se na svůj telefon (mobilní zařízení) podívají v průměru 150 krát za den, přičemž při čtivosti 98% dosahuje tento marketing okamžitého efektu a velmi zajímavého času response:

 Response rate srovnání

Jedním z těch, kteří využívají takový druh marketingového nástroje pro digitální komunikaci je například společnost L‘Oréal – Matrix. Na základě MobileSYSTEMu od společnosti monit (www.monit.cz), která se specializuje na komplexní marketingové a mobilní softwarové řešení pro mnoho nadnárodních společností, si nechali na začátku roku 2015 postavit nástroj určený primárně pro podporu kadeřníků a salonů této značky. Cílem změn a přechodu k tomuto nástroji bylo lépe spolupracovat s kadeřníky a nabídnout další možnosti, které konkurence nenabízí, a to včetně např. rezervačního systému pro každý salon, automatického rozesílání pozvánek a celkové správy salonu. MobileSYSTEM předbíhá dobu a své konkurenty například i tím, že si jej není nutné instalovat a i přesto mohou uživatelé využívat všech výhod běžných instalovaných aplikací včetně OFF-line práce apod. Jen si to představte, jak dokáže jediné a komplexní řešení zahrnout B2B a B2C nástroje a dokáže v digitálním prostředí analyzovat data z prodejní sítě, vyhodnocovat úspěšnost kampaní z pohledu zadavatele i salonů/kadeřníků a hlavně velmi významně zdokonalit spolupráci značky se samotnými salony/kadeřníky a jejich zákazníky v oblasti digitálních technologií.

A zda byly naplněny cíle projektu?

Ano, a nad očekávání všech zúčastněných. Nasazení tohoto marketingového nástroje nepřineslo totiž jen oslovení všech zákazníků v místě jejich přirozeného prostředí, ale pomohlo také lépe definovat celý trh CZ, SK, HU, kde do té doby nebyl k dispozici detailní pohled na kadeřníky zobrazující jejich zvyky a přinášející statistická data pro rozvoj obchodu. Každý kadeřník má rázem na jednom místě všechny své zákazníky a přehled o nich a Matrix zná každého kadeřníka a jeho postavení.

Tímto rozhodnutím dosáhl Matrix hlubšího a plošnějšího oslovení a komunikace se zákazníky za zlomek nákladů oproti konvenčním řešením a dokázal posunout nejmodernější prvky digitální sféry blíže běžnému kadeřníkovi. Matrix tak poskytuje svým salonům/kadeřníkům virtuální a moderní prostředky pro snazší chod salonu, přesné a cílené oslovení vybraných klientů a při tom všem umožňuje jejich zákazníky hýčkat osobním přístupem a péčí i v oblasti digitálních médií.

Díky mobilnímu systému MAX, jak je tento nástroj nazýván, tak posílila pozice u klíčových zákazníků značky Matrix a byl generován v roce 2014 růst 8% v in salon market sharu.

Mobilní marketing má prostě čím dál větší potenciál oslovit jakékoliv uživatele a jde vlastně jen o správnou kombinaci oslovení správné cílové skupiny. Jestliže bychom mobilní marketing srovnali s jinými metodami, jako je e-mail marketing, kde se response rate pohybuje někde v desetinách či setinách procenta, tak tady nastávají případy, kdy se pohybuje mezi deseti a dvaceti procenty. Response rate na obchodní sdělení ve výše uvedeném projektu pro značku Matrix a touto formou marketingu se pohybuje až ve výši 40% (tj. minimálně 200% nárůst oproti nejlepším výsledkům newsletterových kampaní). Mysleli jste si doposud, že jsou taková čísla utopie? Po přečtení tohoto článku se snad všichni shodneme, že by se nám také taková čísla líbila a možná bychom pro to měli něco udělat.

Samozřejmě uvedených čísel nedosáhne nikdo jen zasíláním SMS, ale uceleným souborem činností napojených na znalostní databázi o našich zákaznících. Nyní jsou neustále probírány pojmy jako big data a jejich reálné využití, content management, propojení s digital signage a digitální marketing. Ale jak na to? Celkovou strategii je potřeba řádně promyslet s někým, kdo Vám poradí a ukáže směr trvalého rozvoje v digitálním světě. Přitom je jistě výhodné zvážit možnosti etablovaných řešení využívající různých inovativních postupů, díky kterým, tak jako jiní v první linii, smlsnete smetánku. Protože nyní se budete moci opravdu postarat o každého jednotlivého zákazníka zvlášť a za minimální náklady. Stačí jen chtít...

Zdroje obrázků (včetně zdrojů dat k nim): http://visual.ly/sms-marketing

counter